Zbavte se hladu

Text: SOFIE
6. března 2017 | 00:00

Základem slova hladovka je slovo hlad. Chcete-li zhubnout, částečná hladovka je bohužel součástí procesu, čili se svírání žaludku nevyhnete. Pomoci vám ovšem mohou potraviny, které umí nepříjemné pocity hladu oddálit. Potraviny, po kterých nebudete mít hlad, jsou ty s nízkým glykemickým indexem. Organismus z nich totiž umí mnohem lépe využít glukózu.

Hodnocení:

Tiskni článek

Pošli článek

Patří mezi ně většina ovoce, zelenina, ořechy, tmavá rýže, celozrnný chléb, semínka a také jídla s nízkým podílem sacharidů.

Koloběh cukru

Glykemický index (GI) označuje rychlost vstřebávání sacharidů do krve. Čím rychleji se molekula cukru vstřebá, tím hůře. Po konzumaci potraviny s vysokým glykemickým indexem dojde k okamžitému vzestupu hladiny cukru v krvi ‒ hyperglykemii. Zvýšená hladina cukru v krvi není pro tělo příliš příznivá, a proto se tělo snaží hodnotu cukru v krvi snížit. A to tak, že vyplaví hormon inzulin. Ten může způsobit nadměrný pokles hladiny cukru v krvi, tzv. hypoglykemii, která je doprovázena nepříjemnými pocity podrážděnosti, nervozity a hladu a vede k další konzumaci, nejčastěji něčeho sladkého.

Tajemný index

Glykemický index jednotlivých jídel není možné jednoznačně a přesně určit, protože je utvářený mnoha faktory. Ovlivňuje ho množství vlákniny ve stravě (čím víc vlákniny, tím nižší index), technologická úprava jídel (syrová zelenina má nižší index než vařená) nebo délka vaření (dlouhé vaření index zvyšuje).

Potraviny s velkou sytící schopností jsou tedy ty s nízkým glykemickým indexem, vysokým obsahem vlákniny, velkým podílem bílkovin a trochou tuků, optimálně konzumované v syrovém stavu nebo vařené jen krátce.

Kombinujte

Abyste uspokojili hlad na delší dobu, nikdy nejezte sacharidová jídla samotná. Do ovesných vloček k snídani přidejte ovoce, otruby, semena, ořechy a bílý jogurt, celozrnný rohlík obložte šunkou a sýrem, rýži k obědu jezte nejen se zeleninou, ale také s masem. Dávejte přednost proteinovým potravinám, jako jsou nízkotučné sýry, tvaroh, cottage, maso, ryby či vejce.

Pokud vás bude trápit kručení v žaludku pozdě večer, umlčte ho syrovou zeleninou a trochou šunky nebo hrstí nepražených a nesolených ořechů. Napijte se vody a chvíli počkejte, než se pocit zasycení dostaví.

Čtvero dobrých tipů

1. Libové maso
Poobědváte-li hovězí nebo kuřecí maso, hlad zaútočí až večer. Bílkovina je totiž mistrem v zasycení. Navíc také přispívá k tvorbě svalové hmoty, potažmo urychlení metabolismu.
2. Mandle
Zapomeňte ráno na bábovku. Místo ní si dejte hrst mandlí. Právě tato pochutina vás zasytí na dlouhou dobu.
3. Losos
Maso z lososa je skvělou volbou. Kromě toho, že je to opravdová delikatesa, také obsahuje Omega-3 mastné kyseliny, které napomáhají pocitu sytosti. Zvyšují totiž v těle hladinu hormonu zvaného leptin, který redukuje vaši chuť k jídlu a snižuje pocit hladu.
4. Ječmen
Zelený ječmen se sklízí ve stadiu, kdy má nejvyšší výživovou hodnotu. Suší se a ve formě prášku pak míchá s vodou. Díky velkému obsahu vlákniny se ječmen postará o dlouhodobý pocit sytosti. Reguluje metabolismus a také krevní cukr a inzulin.
 

Přihlášení | Registrace

Zapomněla jste heslo?
koupit časopis

Soutěže a výherci

Už víte jak se vám bude dařit tento týden? 

Novinky

Večerní šaty

Uvolněnost dlouhých splývavých sukní, které se při chůzi elegantně vlní, podtrhujíce... více

Život bez sexu

Žili spolu, milovali se, spali spolu. Láska mezi nimi kvete dál, ovšem pouze ta... více

Pod jednou střechou

Jak to vypadá, když žijí v jednom domě tři generace a proč to zpravidla nedělá dobrotu?... více

Vše o orgasmu

Sex rovná se orgasmus – kdyby tohle byla pravda, nebylo by popsáno tolik papíru... více

Vůně Maďarska

Nevíte, kam se vydat? Pak navštivte živelné a temperamentní Maďarsko. V zemi čardáše... více

Navlékněte plaveky

Známe to snad skoro všechny. Vysněná dovolená se blíží, zaručená dieta opět více